Evan Evans
(Louis de Funès) is een befaamd choreograaf en zaakvoerder van een
dansschool die enkel uit jonge dames bestaat. Ze worden op een streng
regime geplaatst en elk contact met mannen wordt hen ten strengste
verboden. Zo moet Evan Evans onder andere een idylle in de kiem smoren en
betrekt hierbij zijn nietsvermoedende neef Philippe (Olivier de Funès) in
het complot. Wanneer ze voor hun tournee in Rome optreden, blijkt zijn
neef ook vader te zijn van een baby die hij een tijdje eerder in Rome zou
achtergelaten hebben… Dat
Louis de Funès van dansen houdt, merk je in heel veel films. Maar op dat
vlak steekt L'Homme Orchestre er met kop en schouders boven uit. Zijn
geweldig gevoel voor ritme uit zich niet alleen in humoristische scènes, maar
ook in de dansscènes. Wat mij betreft is de soundtrack van deze film
geniaal. De voor mij onbekende de Roubaix schreef onvergetelijke
stukken dansmuziek, zoals het aanstekelijke "pidipidipa".
Hoewel het niet
de film is waarin de Funès zich van zijn sterktste kant laat zien, zijn
er toch een paar
typische de-Funès-momenten zoals bij het begin van de film,
waar hij niet kan verdragen dat andere automobilisten sneller rijden dan
hijzelf in "zijn" straat. Maar ook het ongeval met de autocar
(zie fragment 2) vind ik schitterend, vooral ook omwille van het acteerwerk
van Ibrahim Seck, de zwart buschauffeur, die we eerder al zagen als de
butler in Le Tatoué.
|